Nei, du skal ikke kjøpe deg bestevenner

Tråkket feil etter dansen rundt totempælen - og nå bør Rema1000 få bedre rådgivere.

Den store høvdingen fikk sin totempæle i Danmark.     Foto: Odd Roar Lange

(Odd Roar Lange): Vi har alle lært det fra våre foreldre: Du skal ikke kjøpe deg venner, og du skal ikke la deg kjøpe. Allikevel er det åpenbart fristende å prøve. I alle fall hvis du er rik og har sjansen. Slik kolonialherrene i Reitanfamilien har prøvd de siste dagene. Det er lenge siden - om noen gang - at en dagligvarekjede i Norge har skapt så mye trøbbel for seg selv, ved å knytte til seg feil reklamebyrå og feil medierådgivere.

Det er mulig at det hele startet på Gram slott i Danmark. Slottet som satser på turisme, event og økologisk landbruk, hvor Reitanfamilien kjøpte seg inn i 2010, og økte eierandelen til 50 prosent i 2016.

Dansen rundt totempælen

Sist høst var jeg på besøk på Gram Slott - hvor det i festsalen nettopp hadde vært åsted for Remasamling. Når Rema har fest er det lite som skiller festene fra møter i ny-religiøse bevegelser. Alle hyller sjefen, det jubles, det danses, og alle kritiske tanker blåses bort som høstløv i vinden. De få som stiller spørsmålstegn blitt utstøtt. Og de rådgiverne som tør å si at dette er en dårlig idé får en kortvarig karriere. Hvem vil ha dét?
Kritikerne burde heller blitt løftet opp og frem.  
For da hadde noen fortalt sjefen at det ikke var særlig smart, lurt eller pent å danse rundt en totempæle - slik vi kjenner den fra tegneserien Sølvpilen - med et hode utskåret som en bauta av Odd Reitan på toppen. 
Reklamebyrået McCann som er Rema1000s byrå burde hatt mot og kunnskap til å dra i nødbremsen allerede da. Og ikke minst senere.

Det tøffe fjoråret

2016 ble aldri det feståret Rema-lefelsen og Reitanfamilien hadde sett for seg. Noen butikkeiere har riktignok pene overskudd, men det ble et slit både for dem som gikk i pluss og dem som gikk i minus - og felles for dem alle. Det går ofte på helsa løs.
Det ble et tøft år i forhold til VGs Matbørs, hvor Rema1000 ikke lenger tronet på toppen.

Gikk til politiet

Og stadig negativ omtale i media - og spesielt i sosiale medier - gjorde det enda tyngre, selv om bunnlinja er like fin som før. Særlig førte politianmeldelsen av konkurrentene (fordi de hadde for store søndagsbutikker) til stygge riper. Dersom Rema1000 ville for store søndagsbutikker til livs burde de heler utfordret myndighetene ved å åpne sine egne, istedet for å klage på konkurrentene. Når du er mangemillionær er det vrient å få folket med deg på at det er synd på deg. Hadde Rema1000 hatt kultur for at det er lov å si i mot så ville anmeldelsene aldri kommet.

2017 skulle bli året hvor Reitan-familien spesielt og Rema1000 generelt skulle reise kjerringa:
Med positiv omtale av prakthotellet Britannia som er under ombygging i Trondheim.
Lansering av en app som skulle gi kundene mer for pengene. 
Og bedre hylleplassering for lokale og populære matvarer.

Hvor stort kan et selvbilde bli?

Å kalle en app for Æ er helt naturlig når du noen måneder tidligere har fått medarbeiderne til å hylle deg ved å danse rundt totempælen din. Jo større selvbilde, jo større grunn til å kalle den opp etter deg deg: Æ.

Her burde McCann igjen dratt i i bremsen og heller fått Rema til å bruke den populære appen de allerede har på markedet: Middagsplanleggeren.

Til nå har en halv million nordmenn lastet ned Æ-appen, en app som bare gir deg det samme tilbudet som du får i andre butikker. Der får du imidlertid rabatt på alle matvarer (minus alkohol), og ikke bare på de 10 du kjøper flest av. For meg som liker å variere kostholdet og innhold i handlekurven er Æ foreløpig temmelig unyttig. Det er den for mange andre også.

- Rema1000 har brent av mange millioner til ingen nytte.

Og selv om Rema1000 mener at de er mer populær enn Pokemon Go-appen så er det foreløpig feil. Spill-appen er er fortsatt lastet ned flere ganger enn Æ-appen - men selvsagt ikke av det kjøpesterke publikum.

Bestevenn til salgs

Samtidig med lansering av appen kom nyheten om Rema 1000s bestevennstategi. Remas bestevennstrategi går i korthet ut på ha færre merkevarer i sortimentet, og heller ha langsiktige og eksklusive avtaler med få leverandører. 
Tilbyderne fikk sjansen om å komme med sine anbud - og Rema1000 velger de venner de tjener mest på. 

Det er selvsagt ikke noe nytt å rydde i leverandør-listen.
Men å kalle det bestevenn er den store tabben.
Gode rådgivere ville kalt det (f.eks).Premium-partner - og for all del ikke brukt ordet bestevenn. Bestevenner skal ikke kjøpes og bestevenner er ikke til salgs.
Men det krever mot å si i fra. Og det krever at det er rom for det.
Slike rom skapes ikke i en organisasjon med ansatte som danser rundt sjefens bauta når de er på fest.

Kortreist blir bortreist

Vi skal rydde plass til flere kortreiste produkter i hyllene sier Rema1000. Samtidig som lokalaviser over hele landet forteller om at lokale produkter skal bort fra Rema. I Molde forsvinner brus fra Oskar Sylte mineralvannfabrikk fra hyllene, i Nord-Norge forsvinner de fleste - eller kanskje alle - Mack-produkter, Olden vann skal bort, det samme skal Lærum syltetøy. Prioregg er nesten borte. Og det kommer flere i dagene som kommer.

- Bra, mener noen. - Krise, mener andre. Dristig strategi, sier ekspert.

- Bytt butikk dersom du er misfornøyd med Rema1000, mener næringsminister Monica Mæland. 
Det var vel det siste Rema1000 trengte å høre.
Når de skulle starte jubelåret med masse positiv oppmerksomhet så må de bruke tiden på brannslokking, dempe negativ omtale i media - og vente på at stormen på sosiale medier gir seg. Foreløpig rekker de ikke en gang å svare på all kritikken på sin egen Facebookside.
 Men - de trenger noen som tør si i fra. Det er bra - også for Rema1000.